ale cui vise le visam?

Cum să cumperi o mașină „second”?

Preliminar:

Selectezi oferte de pe autovit.ro sau alt site de specialitate. Atenție dacă prețul este brut sau net. Nu căuta chilipiruri, pentru că sunt dubioase.

De evitat mașinile înmatriculate pe firmă (de regulă foarte uzate), ca și cele cu numere roșii - acestea au prețuri mai mici și sunt aduse din străinătate. Pe site-ul Autovit e estimată și taxa de primă înmatriculare. Hiba e că majoritatea mașinilor aduse din exterior de speculanți au kilometraj dat cel puțin la jumate. În plus, trebuie verificate la milimetru ca să nu fie probleme mai târziu la RAR. O mașină deja înmatriculată în țară te scutește de acest stres.

Sfaturi practice:
La dotări trebuie să apară măcar: ABS, airbaguri, aer condiționat.
Kilometrajul: să nu fie peste 150.000 km pe benzină / 250.000 km pentru diesel.
Capacitatea motorului: la o mașină de oraș e suficient si 1100 cmc dar dacă faci deplasări dese în țară cu mașina plină poate să ajungă la 1400-1600 cmc. Evită motoare prea puternice dacă nu vrei să plătești impozite prea mari.

Selectează măcar 3 oferte convenabile și sună proprietarii. Nu accepta niciun fel de grabă din partea acestora, spune de la bun început că vrei să o vezi și dacă îți convine o duci la service. Dacă nu te pricepi, mergi să vezi ofertele cu un prieten care e mai avizat. Verifică și cartea cu reviziile să fie făcute periodic.

Odată ce te-ai decis care îți place mai mult, duci cu vânzătorul mașina la un service. Acolo cel mai important e să se uite după urme de accident serios (asta se poate constata inspectând geometria, caroseria, eventuale piese înlocuite). Eventualele defecte minore sunt un bun pretext să mai negociezi prețul. La sfârșit dai 50 lei băiatului de la service și dacă totul e în regulă, te apuci imediat de acte.

Actele:

Îți vor fi necesare: buletinele (cărțile de identitate) ale vânzătorului și cumpărătorului, cartea de identitate și talonul mașinii, și pe lângă banii de mașină, și ceva bani pentru taxe și asigurare.

Primele acte care vor fi făcute sunt contractul de vânzare-cumpărare în 3 exemplare (de regulă cumpărătorul primește originalul și o copie roșie, iar copia verde rămâne la vânzător) și fișa de înmatriculare. Modele se găsesc pe net, dar pentru 10-20 lei se fac la o firmă de specialitate (intermediere acte auto), care te îndrumă și ți le pune în ordine.

Unii aleg să facă plata deja la încheierea contractului, deși vânzătorul nu și-a terminat îndatoririle. Preferabil e să lași la el toate actele (inclusiv exemplarele tale din contractul de vânzare-cumpărare), îi lași o copie după buletin și îl trimiți la administrația financiară, unde trebuie să vizeze fișa de înmatriculare (cartonul mic) în vederea schimbării proprietarului, și să primească un certificat de atestare fiscală cum că nu are datorii. Acest lucru se face fie pe loc, fie pentru a doua zi.

Odată ce vine și cu fișa vizată, se poate face plata. De regulă vânzătorul dorește banii în Euro. Cel mai sigur e să transferați sau să depuneți banii într-un cont deschis (anterior sau pe loc) de vânzător, cu specificația de contravaloare a contractului de vânzare-cumpărare. Va trebui în acest caz să ai bani și de comisionul băncii.

Dacă însă vânzătorul preferă să primească bani cash, va trebui să-ți dea o chitanță de mână, care să cuprindă toate datele voastre și specificațiile mașinii pentru care se face plata. E de dorit să fie semnată și de câte un martor, din partea fiecăruia. Modele de chitanță de plată a mașinii se găsesc pe net.

Vânzătorul îți predă în acest moment mașina cu cele 2 chei, cartea de identitate a mașinii în original, copia ta după contractul de vânzare-cumpărare, fișa de înmatriculare vizată de administrația financiară, talonul (certificat de înmatriculare) în original pe spatele căruia se completează la rubrica specială că este înstrăinat către tine la data respectivă.

Din acest moment, mașina îți aparține. Vei merge imediat cu contractul la o agenție de asigurare (eu aș evita însă Carpatica, Euroins și chiar Astra) unde trebuie încheiată asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) pe minimum 6 luni. Dacă vei schimba numerele mașinii, precizezi în contract doar seria din talon.

Ar trebui să suni cât mai curând la Registrul Auto Român (RAR) și să faci o programare pentru un certificat de autenticitate la schimbarea deținătorului (în București, evită sediul de pe Calea Griviței, care uneori e supra-aglomerat, e preferabil să faci un drum până în Voluntari). Uneori programarea se poate face și în aceeași zi, alteori te programează peste o săptămână. Nu întârziați la programarea la RAR. (Cost cca 150 lei.)

Vei merge la administrația financiară de care aparții (atenție!, de regulă e un sediu distinct, special pentru proprietăți și impozite) unde mașina trebuie înscrisă pe numele tău. Fiind o administrație financiară, e nevoie de un exercițiu de răbdare, mai ales că se mai întâmplă să li se blocheze calculatoarele. Ai nevoie de aceste acte:
- cartea de identitate (original și copie)
- cartea de identitate a mașinii (original și copie)
- copie după contractul de vânzare-cumpărare (nu dai exemplarele tale, ci mai faci o copie)
- fișa de înmatriculare (original și copie) - e vorba de fișa mică pe care ai primit-o de la vânzător vizată în căsuța E, și pe care trebuie să ți-o vizeze la administrație în căsuța C
- certificat de atestare fiscală de la vânzător (original)
- la fața locului, trebuie să completezi o "Declarație fiscală/Decizie de impunere pentru stabilirea impozitului pe mijloacele de transport etc. etc." - completezi secțiunea I cu următoarele date: Marca și tipul (de ex. Dacia Logan), Data dobândirii, Serie șasiu (e vorba de seria lungă care figurează și în talon), Serie motor și Capacitate cilindrică (le găsești în cartea de identitate a mașinii).

Dacă ai trecut testul răbdării vei primi o decizie cu calculul impozitului. Deși nu e obligatoriu, poți merge deja la poștă să-l plătești. În anumite cazuri, tot acolo poate fi achitată și taxa de înmatriculare.

Vor fi deci necesare cele două taxe - de înmatriculare (CEC/poștă) și de talon/certificat de înmatriculare (CEC). Cost: cca 80 lei.

Având toate actele faceți copii după fiecare înainte de a merge la DRPCIV (sediul poliției care se ocupă de înmatriculări). Vor fi necesare:
- cartea de identitate
- cartea de identitate a mașinii
- contractul de vânzare/cumpărare
- fișa de înmatriculare vizată de ambele părți
- asigurare de răspundere civilă (RCA)
- certificatul de înmatriculare (talonul) vechi
- taxă de înmatriculare + taxă certificat de înmatriculare (talon)
- pentru cine dorește să-și schimbe numerele: noile plăcuțe și dovada achitării lor
- orice alte acte pe care le-ați încheiat, nu se știe niciodată ce mai apare.
(Durata emiterii noului certificat de înmatriculare și completării cărții de identitate a mașinii este de cca 2 ore.)

Asta este. Să stăpâniți mașina sănătos!

Un produs Blogger.